miércoles, 11 de enero de 2012

4. Puntua

   Nire "dekalogoko" lehen hiru puntuak azaldu ostean, laugarrenari buruz jardungo dut.
   Argitu beharra daukat, puntu hori idatzi nuenean egoera nahiko ezberdina zela gaurkoarekin alderatuz, baina tira, gaurktasunera birmoldatu daiteke ideia.
   Honela nioen:

  • Herri galdeketa, oso ongi konkretatu beharreko gauza bat da, bere garrantzia kontuan hartuta. Eta honen inguruan oraingoz, informazio gutxi zabaldu da.
   Azaroak 30ean argitaratutako idatzi bat da hau, eta egoera nahiko aldatuta dago ordutik.
   Orduan, Azaroa amaieran, herri galdeketa mamu bat bezala zen. Guztiek hitz egiten zuten horretaz, baina inork etzekien nolakoa zen. Muu herri ekimenak ere artean publikoki aurkeztu gabe zeukan bere burua, eta mila galdera ziren beraien jarrera eta eginkizunaren inguruan.
   Gaur ordea, gauzak zertxobait argiago daude.

   Badakigu behintzat, udalbatzak aho batez onartu duela herri galdeketa egitea.
   Badakigu baita ere, komisio baten antzeko zerbait sortuko dela, galdeketa arautzeko.
   Eta kitto. Ez dakigu gehiago.
   Ea bai, barkatu. Badakigu galdeketa udaberrian egingo dela, kosta hala kosta.
   Baina ñabardura hauetaz haratago, ez dakigu ezer gehiago. Eta horregatik, galdera eta zalantza franko sortzen dizkit herri galdeketaren arauketak.

   Lehenik eta behin, udalak esan duenez, talde plural bat izango da herri galdeketa arautuko duena. Baina ez du argitu nortzuk izango diren ordezkariak, eta nola aukeratuko dituen berauek. Ez du argitu  ezta ere, zein kolektibok izango duten parte komisio horretan.
   Ez du argitu, azken finean, zer den "plurala".

   Bestalde, komisio honetako parte zein den eta zein ez den, gauza garrantzitsua izango da. Eta baita kolektiboetako kide zein diren ere.
   Jende garbiak sartu behar duela iruditzen zait. Eta bai antitaurinoen aldetik, eta baita zezenzaleen aldetik, badira baldintza hau betetzen ez duten batzuk.
   Interes politikoak dituzten franko agertzen dira bi taldeen argazkitan, eta seguru nago hauek ere sahiatuko direla pastelaren zati bat eramaten. Eta oso garrantzitsua iruditzen zait hauek ez izatea partaidetzarik, edo behintzat, komisiotik kanpo geratzea.
   Badakit esklusioaren aldeko iritzi bat eman dudala. Baina ikusirik gure herrian zer eta nola jarduten duten politikeroek, nahiago nuke guztion ongizateagatik, hauek ez balute muturrik sartuko. Baina zoritxarrez, seguru nago izango dela gorabeherarik arlo honetan.
   Beraz, bai "Muu" eta baita zezenzaleek, hori guztiz galerazi behar dute. Eta beraien esku dago.
   Zezenzaleek oraindik ez dute ez talderik, eta ezta kolektiborik aurkeztu. Eta alde horretatik, konplikatuagoa da beraien partaideen artean zer nolako jendea aurkeztuko duten jakitea, edota asmatzea. Baina denok egiten dugu ideia bat.
   Baina "Muu"-k badu argazki bat. Eta denok ikusi dugu, eta badakigu batzuk nondik irten daitezkeen, zezenzale batzuk nondik dabiltzan erren dakigun moduan. Eta alde horretatik, arriskua ikusten dut nik behintzat. Agian beraiek ez, edo oso garbi daukate zertan ari diren. Edo bi gauzak batera. Eta benetan desio dut horrela izan dadila.
   Azken finean, "Muu" kolektibokoek, eta zezenzaleek, beraiek jakingo dute nor den beraien kausaren ordezkaria. Baina bi gauza nahasten hasteko joera izan dezakeen norbait bidaltzeko arriskuan izan daitezke. Eta hori kaltegarria izan daiteke herriarentzat, eta baita beraientzat ere.
   Hala ere, "Muu"-ko kideak beraien buruaren jabe ikusten ditut, oraindik behintzat. Eta nahiko helduak dira gauzak ongi egiteko. Badut konfidantza alde horretatik, baina baita beldur apur bat ere.
   Zezenzaleen aldetik ez dagoenez daturik, ez dakit zertan dabiltzan. Beraz, hauei buruz ezer gutxi dakigu denok. Ezin dut epaitu beraien asmoa, edota lehen lerroan aurkeztuko duten jendea. Ez baidute oraindik aurkeztu.
   Hala ere, hauek ere adi ibili beharko dute gai honetan, nahiz eta kolektiborik ez aurkeztu (oraingoz behintzat). Askotan indibidualki ere joaten dira, batzuen izenean, beste kausa batzuk defendatzera eta.

   Zaborra politizatu dugu. Eta zezenak politizatzen sahiatuko dira batzuk.
   Eta hori kosta ala kosta eragotzi behar dute bi aldeek.

   Bestalde, udalak zenbait gauza garbiago utzi beharko lituzke.
   Esate baterako, inork ez du hitzik egin galdeketak izango duen balio errealaz. Eta hau da, azken finean, galdeketari garrantzia emango diona.
   Udalak ez du esan ezer honen inguruan.
   Hasteko, ez du argitu galdeketak lege balioa izango duen ala ez. Hau da, galdeketak dioenaren arabera arautuko den gaia, irteten dena irteten delarik ere. Eta niretzat, behin galdetzen hasita, galdeketak balio legala izan beharko luke.
   Alde horretatik, udalak ikaragarrizko jokaldia egiteko aukera dauka.
   Galdeketari lege baliorik ematen ez bazaio, hau da, datu orientatibo batzuk bezala irakurtzen badira, edo herrian egindako sondeo bat bezala, bi aldetatik sartu dakioke ezpata zezenketei.
   Alde batetik, ez bada lege baliorik, udalak nahi duena egin dezake. Hau da, baiezkoa irtenez gero ere, zezenketak galerazi ditzake plenoz. Hori bai, honek herrian ikaragarrizko arazoa sortu dakioke udalari, eta bere izena oso zikinduta utzi dezakeen erabaki faxistatzat joko lukete gehienek.
   Baina lehen aukera honetatik aparte, udalak badauka beste modu bat zezeketei muzin egiteko, eta gainera herrian inongo arazorik ez sortzeko. Edo behintzat, beste aukerak baino zalaparta gutxiago ekarriko zuen erabaki bat hartzeko.
   Udalak, zezenketen aldeko emaitza bat onartu dezake, baina hauek antolatzeari uko egin. Hau da, hauek antolatu daitezke, baina iniziatiba pribatuaz soilik. Eta haratago joanez gero, plazaren erabilera publikoa aitzakiatzat hartuz, plazan zezenketak egitea galerazi dezake, baina udalerrian zezenketak egiteko aukera legala mantendu dezake. Hori bai, lekua aurkitu beharko litzateke.
   Esan beharrik ez dago, azken aukera honek ere zezenketen amaiera bat ekarriko zuela, baina forma xuabeago batean, eta dena demokraziaz mozorrotuz.
   Eta gaurko egunez bahintzat, udalak ez du gai hau argitu.
   Beraz, esan daiteke ez dakigula zer kristotarako balioko digun herri galdeketa honek. Eta udalak oso erraz manipulatu dezake emaitza bere jarreraren arabera.
   Horregatik, oso garbi utzi behako luke bere postura honen inguruan. Eta nire iritziz, lege balioa eman beharko lioke irteten den emaitzari.
   Hau ez badu argitzen, herri galdeketak ez du ezertarako balio.

   Bestalde, komisio horrek, portzentaien gaia eztabaidatu beharko luke. Edo kopuruen gaia.
   Hasteko, zenbat herritarrek parte hartu beharko luketen emaitzari balio legala emateko argitu beharko litzateke. Eta gero, portzentaiak zehaztu, edota boto kopuruak.
   Eta guzti hau zehaztea, oso gogorra egin dakioke komisio horri. Eta denbora asko pasa daiteke ñabardura hauek guztiak erabakitzen, udaberrirako paperak prest edukitzeko.

   Iruzkinen batean azaldu nuen bezala, gauzak presaka eta gaizki egiteko arrisku larria dago. Eta udaberria jarri bada data bezala, nahiko berandu bagabiltzala iruditzen zait.
   Eta gauzak gaizki eginez gero, azkarren mugitzen denak, edota esku luzeena duenak eraman dezake pastel guztia, demokraziari ostiko ederra jo eta gero. Beraz, nahiko berandu bagabiltza, gauzak ondo irtengo direla pentsatzeko.

   Bestalde, sentsazio bat daukat. Eta nahiko ezinegon sortzen dit gainera.
   Sentsazioa daukat, herri galdeketa honen inguruko pauso guztiak, "Muu" herri ekimena ari dela markatzen. Hau da, beraiek ari direla markatzen erritmoa, eta udalak beraien musikarekin egiten duela dantza.
   Hori bai, argitu beharra daukat sentsazio bat besterik ez dela. Baina ezinegon handia sortzen dit, zeren udala eta "Muu"-ren artean ez dut loturarik ikusi nahi. Bestela, gauza ez dela garbia pentsatuko nuke.
   Hala ere ez dakit, denak "Muu"-k jartzen duen erritmora joateak, zer pentsa ematen dit.

   Bestalde, galdeketaren ondorengoak ere kezkatu egiten nau.
   Zezenketekin jarraitzeko erabakia hartuko balu herriak, eta hauekin jarraitu behar badugu, ekitaldi alternatiboak zalantzak sortzen dizkit. Herriak zezenketak mantentzeko erabaki badu, zergatik jarraitu behar dugu ekitaldi alternatiboarekin?
   Herriak hitzegin duela ulertu daiteke, eta beraz, zezenketen aldeko jarrera dagoela ulertu. Kasu honetan, ekitaldi alternatiboak ez luke zentzurik izango.
   Edo ekitaldi alternatiboak jarraitu egin behar du?
   Eta horrela bada, eta kontrako iritzia nagusitzen bada, egongo al da ekitaldi alternatiborik zezenzaleentzat? Ala hauek ez dute merezi?
   Hori ere erabaki beharra dago.
   Hala ere, ekitaldi alternatiboari buruz sarrera oso bat egingo dut.

   Protesten gaia ere hor dago. Emaitza onartu edo protestatzen jarraitzeko asmoa duten bi aldeek ere, ez du inork onartu, eta ez du inork garbi utzi.
   Zezenketekin jarraitzea erabakitzen badugu, eta erdikalean pelmada ematen egon behar badute beste behin, zertarako balio izan du galdeketak? Kasu horretan denak berdin jarraituko al du?
   Elkarretaraztea programan agertuko al da?
   Hau ere argitzeko dago, eta denbora aurrera doa.

   Bestalde, gaia zenbat urtetik behin eztabaidatu daitekeen ere garbi utzi behar da.
   Zezenketen alde baietza irtengo balitz, ez daukat zalantzarik antitaurinoek beraien eskaerekin jarraituko dutenaren inguruan. Eta hau horrela bada, beste herri galdeketa baterako borrokan jardungo dutela iruditzen zait.
   Esan beharra daukat ez dudala begi txarrez ikusten hori. Baina ondo konkretatu beharreko klausulak dira horiek. Eta berriz eztabaida mahai gainera ateratzeko igaro behar duen denborak ere, aurrez jarrita egon beharko luke.
   Zeren segurutzat jotzen dugu, zezenketen aldeko emaitza irtenez gero, aurkakoek beraien borrokari helduko diotela. Eta guztiz libre dira horretarako.
   Baina aurkakoek irabazten badute, aldekoek eztabaida ateratzeko eskubide berdina izango dutela pentsatu nahi dut. Edota, aurkakoek berriz eztabaida atera dezakete galduz gero, eta aldekoek ez?
   Berdintasuna mantentzeko, behinbetiko den ala ez, edota berriz gaia mahai gainera ateratzeko pasa beharreko denbora ongi konkretatu behar da, galdeketaren aurretik.
   Eta denbora, honetan ere, aurrera doa.

   Hau dena argitu behar da galdeketaren aurretik. Eta galdeketa udaberrian da.
   Azkartxo agian, gauzak ondo egiteko.
   Horrek gauza bat uzten du garbi: nahiago dute batzuek gauzak gaizki eta azkar egin, ongi egitea baino. Presa handiegia dute, zezenketak kentzeko. Agian, azken urteetan hartzen ari diren oiartzuna eta arrakasta ikusita, lehenbailen hankak moztea komeni da. Ez dakit.

   Baina erabaki asko dira.
   Eta bi aldeen artean zehaztu beharrekoak gainera.
   Eta gero eta denbora gutxiago dago.
   Eta denbora gutxirekin, gauzak gaizki egiteko arrisku latza dago. Eta ados engongo gara denak, horrelako ekintza garrantzitsu bat egiten hasita, ondo egitea dela garrantzitsuena.
   Eta oraingoz, badirudi, garrantzitsuena azkar egitea dela.

6 comentarios:

  1. Idatzi dituzun puntu batzuen inguruan nire iritzia emango dizut:

    "Galdeketari lege baliorik ematen ez bazaio, hau da, datu orientatibo batzuk bezala irakurtzen badira, edo herrian egindako sondeo bat bezala, bi aldetatik sartu dakioke ezpata zezenketei."

    Lege baliorik ez badauka, aipatu ez duzun beste gauza bat gertatzeko arriskua ere badago: ezetz ertetzen bada, eta datozen legegintzaldiren batean norbaiti antolatzea bururatzen bazaio, berriz antolatzen hastea. Beraz, lege izaera ezak ez du zezenketazaleentzat soilik suposatzen arriskua, zezenketen aurkakoentzat ere bai.

    Bestalde, ez dut uste udala atzo goizean hasiko zenik erreferendumari forma juridikoa ematen, eta logikoa iruditzen zait, gainera, gauzak ondo zehaztu aurretik informazio zehatzik ez ematea.

    " Protesten gaia ere hor dago. Emaitza onartu edo protestatzen jarraitzeko asmoa duten bi aldeek ere, ez du inork onartu, eta ez du inork garbi utzi."

    Zezenketen aurka gaudenok ez dut uste herri galdeketan baiezkoa irtenagatik zezenketen aurka egoteari utziko diogunik. Eta alderantziz. Zezenketen aurkako kontzentrazioak egongo diren ala ez ezin du udalak zehaztu, ezta Muu-k ere, hori norbanako batek ere antola baitezake.

    Bukatzeko, udaberrirako (azkar zuk diozun moduan) egin nahi izateak ez dut uste gauzak gaizki egingo direla esan nahi duenik.

    ResponderEliminar
  2. Nik ez dut esan gauzak gaizki egingo direnik, edo horretarako borondate ezkutu bat dagoenik.
    Gauzak gaizki egiteko arriskua dagoela azpimarratu dut nik, besterik ez.
    Badakizu presa ez dela bidaiarako lagunik onena, eta hori azpimarratu nahi dut.

    Udalak ezkutuan lana egin badu, gaia eztabaidatu zen plenoan nondik norakoak zertxobait gehiago zehaztu zitzakeen. Baita modu orientatibo eta ez behin betiko batean bada ere.
    Baina oraingoz, ezer gutxi zehaztu dute.

    Bestalde, galdeketa arautuko zuen komisioa bi aldeetakoek osatutakoa izango zela aipatu zen plenoaren biaramuneko egunkarietan. Eta hori horrela bada, oraindik arautzen hasteko dagoela garbi dago. Ez baida komisiorik osatu oraindik.

    Beraz, ados egon gaitezke denboraren garrantziaz, eta honen martxaz hitzegiten dudanean.
    Denbora aurrera doa, eta hau aurrera doan heinean, gauzak egiteko denbora gutxiago geratzen da.
    Eta denbora gutxian, gauzak gaizki egiteko arrisku edo probabilitate handiagoa dago.

    Eta nik, hori bakarrik azpimarratu nahi nuen.

    Halaber, gauzak azkar egiteko borondate handiagoa ikusten dut, ondo egitea ziurtatzeko baino.
    Iritzi bat bakarrik da.

    ResponderEliminar
  3. Roca: Aspaldian ez naiz konektatu eta jarraian irakurtzeko gaitasuna ere galdu egin dut. Baina saltoka irakurrita idatziko dut.

    Uste dut, zezenak kentzea zergatik nahi dudan argi esan nuela, sufrimenduagatik eta berau publikoki plazan egiteak sufrimenduarekiko sentsibilizazioa gutxitzen duela uste dudalako. Eta animaliei, plazatik kanpo tratu txarra ematera garamatzalako ikuskizun publiko honek.

    Erreferendumaren inguruan, Zestoarren etikaz galdeketarik ez da behar, gladiatzaileak plazan heriotzeraino borrokan ez ditugu onartzen legez.
    Baina emakumeak boto izateko ere, gizarteren sentsibilizazio bat behar izan zen, eta beronen onarpena. Galdeketan hori lortu nahi dugu.

    Presaka dabilen udala ez dakit, baina herri zezenketak lehen bait lehen kentzea nahi nuke. Bestalde agian hobe litzateke aurten zezenketarik gabeko festa ikusgarri batzuk egitea, herriari eta zuei zezenketa gabe festa hobeak ditugula erakutsi ondoren galdeketa egitea. Baina onartuko al duzue zezenketarik gabeko festarik aurten? Gauzak ongi egiteko, berdintasunez festen bi ereduak ikusi ahal izateko galdeketaren aurretik.

    Animalismoa, edo animalien duintasunaren, eta bizi kalitatearen inguruko sentsibilizazioa, poliki poliki aurrera joateko zezenketak kentzea pauso beharrezkoa da.

    Muu blog-a nahiko itzalita dago, baina hau, uff gustora zabiltzate. Pozgarria da herrian pentsatzen hari garela ikustea.

    Horrela lortuko dugu zure FESTA hobetzea, eta guztiona egitea. Hasi pentsatzen nik proposatu nizun, "bizikleta ikuskizuna" adrenalinaz betea, nahi baduzu toreroz jantzita, eta horrela ni ere festaren parte izango naiz. Eta ez dut nere burua orain arte bezala baztertu beharko.

    ResponderEliminar
  4. Odolik gabe...

    Ez nago ados politikan busti izan direnei betoa jartzearekin. Politizatzeaz ari nintzenean eztabaida arlo politikora eramateaz ari nintzen. Edozein alderdiren "marka" duen edonor, politika alde batera uzteko gai bada, ongi etorria izango da nigatik. Ezagutzen ditut lan eta pentsatu ondo egiten duten "markatuak".

    Esan dituzun beste hainbat punturekin ados nago, gauzak ondo egin behar dira, baina ondo egiteko denbora badagoela iruditzen zait. Beste puntu batzuekin ez nago ados, baina ez dut astirik luzatzeko. Protesten inguruan goiko anonimoarekin ados nago. Legalitatearena berriz, ezingo du legalki lotzailea izan, horretarako Madrildik lortu behar baita baimena eta, egon seguru gai horri buruz galdetzeko ez dela lortuko.

    ResponderEliminar
  5. Tira, nahiz eta legalki ez izan lotzailea, edo ez izan balio juridiko errealik, udalak gehiago egin dezake.
    Galdeketa onartu zen pleno berean, manifestu baten bidez, edo mozio bidez, galdeketan irteten den emaitza errespetatzera konprometitu zitekeen udala. Baina etzuen horrelakorik egin.
    Ez da balio juridiko bat bezala, baina obligazio legalaz aparte, obligazio morala sortu dakioke gisa horretako konpromezu bat sinatzeak.
    Baina udalaren aldetik ere, ausardia eskasa erakutsi dutela iruditzen zait.
    Udalekoak emaitza errespetatzera konprometitzen diren arte, utziko didazue herri galdeketaren balio errealaren inguruan zalantzak izaten.

    Ni ere ez nago ados politikan "ibili izan diren" haiei betoa jartzearekin. Baina bai politikan "dabiltzan" haiei jartzearekin.
    Joan den garaietan politikan ibilli badira, eta gaur egun ez badira mugimendu baten ordezkari, bozeramaile, ideologo, edo beste edozein kargu, niregatik libre dira beste edozein ekimen ordezkatzeko.
    Baina gaur egun politikan sartuta dabiltzan horiek, eta ideologia bat ordezkatzen duten horiek, ezin dute beste kausa baten ordezkariak izan. Eta hare gehiago gai honetan beste edozein ideologietako jendeak parte izan dezakeenean.
    Bai antitaurinoen aldetik, eta baita zezenzaleen aldetik.
    Gainera, aspalditik dakigu politikak zer nolako jarrerak hartu izan dituen gure herrian. Eta horrek, gutxienik, gauzak zikintzeko arriskua dagoela pentsarazten dit.
    Baina tira, ikuspuntu pertsonal bat besterik ez da.

    ResponderEliminar
  6. Anonimo batek artikulu honi erantzun dio Muu Herri Ekimenaren blogeko azken sarrerako iruzkinetan. Plenoan egin zenaren inguruko informazioa ematen du, agian interesatuko zaizu

    ResponderEliminar